افتتاح سامانه خنک کاری هوای ورودی توربین های گازی نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان

 

مدیرعامل شرکت مدیریت تولید نیروگاه‌های گازی خراسان گفت:

با اجرای سامانه های خنک کاری مدیا  بیش از 90 مگاوات به ظرفیت تولید برق نیروگاه شیروان  در تابستان اضافه شده است.

مهندس محمدرضا زائر ترقی در همایش افتتاح سامانه خنک کاری توربین های گازی نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان که 9 شهریور ماه در محل خود این نیروگاه برگزار شد، اظهار کرد:

 افزایش جمعیت کشور نسبت به سال 57 حدود دو برابر شده است در صورتی که میزان طرفیت نصب‌شده از 7 هزار به 77 هزار مگاوات افزایش پیدا کرده است که حدود 11 برابر شده و این وابستگی زندگی های امروزی به برق  و نیاز روز افزون به آن  را نشان می دهد.

وی ادامه داد:

توان عملی واحد های گازی  نیروگاه شیروان به دلیل شرایط اقلیمی در بهترین شرایط عملکردی   130 تا 140 مگاوات  بوده و در فصول گرم سال به ازا افزایش هر درجه از شرایط ایزو به میزان تقریبی 0.7 درصد کاهش می یابد .سال گذشته در شیروان قطعی برق را تجربه کردیم ولی خوشبختانه امسال چنین مشکلی را نداشتیم یکی از دلایل این موضوع افزایش 15 مگاواتی توان تولیدی هر واحد گازی نیروگاه  با راه‌اندازی سامانه خنک‌کاری  هوای ورودی توربین های گازی بوده است و با توجه به اینکه این افزایش توان با اتکا به تجهیزات و امکانات موجود بوده  می توان این پروژه را از مصادیق اقتصاد مقاومتی دانست . با اجرای سامانه های خنک کاری مدیا  بیش از 90 مگاوات به ظرفیت تولید برق نیروگاه شیروان  در تابستان اضافه شده است. که این  میزان در صورت احداث واحد نیروگاهی جدید مستلزم سرمایه گذاری 1200 میلیارد ریالی در نیروگاه میباشد.

مهندس اسماعیل نمازی معاون دفتر پشتیبانی فنی و نظارت بر تولید شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی عنوان کرد:

خدمت به مردم در مجموعه صنعت برق  توفیق بزرگی است که نصیب فعالان این عرصه شده است وی ادامه داد :  در حال حاضر ذخیره برق امکان پذیر نمی باشد و در هر لحظه به میزان مورد نیاز مشترکین می بایست تولید شود، که این قضیه کار را بسیار دشوارتر می‌کند در هر لحظه شبکه مقداری را هم می بایست ذخیره داشته باشد تا در صورت وقوع خروج اضطراری به مشکل برنخوریم.

ایشان افزودند:

برق نعمت بزرگی است و به سادگی تامین نمی‌شود هم در بخش سرمایه گذاری و هم در بخش بهره برداری تلاشهای  بسیاری  توسط فعالان این صنعت انجام می شود که بعضا سلامتی این عزیزان را به نیز مخاطره می اندازد لذا ضروری است در مصرف برق صرفه‌جویی به عمل آید. وی در ادامه افزود سرمایه گذاری بسیار اندک در پیاده سازی سامانه های خنک کاری هوای ورودی برای جبران کاهش تولید پیک تابستان راه کاری بسیار زود بازده و مطمینی بوده و امیدواریم  در سایر نیروگاه کشور نیزشاهد پیاده سازی این طرح ها تاقبل از تابستان سال آینده با برنامه ریزی  مناسب  باشیم.

 

حجت‌الاسلام حسین کوثری امام جمعه شیروان در آیین  افتتاحیه این پروژه ضمن تبریک فرارسیدن عید قربان  اعلام داشتند:

باید قدردان نعمات الهی و تلاش و زحمات نخبگان و ‌متخصصان داخلی در صنعت‌های مختلف همچون صنعت برق باشیم که با اجرای موفق چنین طرح ها و پروژه هایی باعث ایجاد آسایش و امنیت خاطر مردم عزیز می شود. وی خاطرنشان کرد: خدمت‌رسانی به مردم توفیق و عبادتی بزرگ برای کلیه خادمان مردم بوده و شهدا در مسیر خدمت به مردم به شهادت رسیدند و خادمان مردم باید خادمی حقیقی برای عموم مردم به‌ویژه خانواده معزز شهدا باشند.و جوهره دین در یک زندگی پاک و سالم بوده است.

علی نیکبخت مدیرعامل شرکت مهندسی و خدمات تابا  به عنوان مجری اصلی طرح سامانه خنک کاری هوای ورودی توربین های گازی شیروان اظهار کرد:

شرکت تابا  به عنوان یک مجموعه دانش بنیان سعی برآن دارد که با ارائه راه‌کارهای نوآورانه برای نیروگاه های کشور ایجاد ارزش کند.تاین شرکت به مدد کارهای مهندسی ،  پژوهشی و تحقیقاتی که این شرکت با دانشگاه‌ها و شرکت‌های صاحب فن آوری  انجام داده است، امروز شاهد به ثمر نشستن طرح های مختلف و متنوع  آن در نیروگاه های مختلف هستیم  که و مهمترین  آنها  در حوزه سامانه های خنک کاری تبخیری و سیستم های تصفیه آب و مخازن مربوطه  به پروژه های انجام شده تابا در نیروگاه های شاهرود،  شیروان در دو مرحله و نیروگاه مشهد اشاره کرد.

عباس صفایی فرماندار شیروان  در این مراسم  با بیان اینکه ۹۹ درصد زندگی‌های امروزی به برق بستگی دارد، خاطرنشان کرد:

اگر جریان برق قطع شود با مشکل مواجه می‌شویم و تمام سیستم‌های تولیدی و خدماتی غیرفعال می‌شود و یک نمونه آن بحران قطع برق شیروان در شهریور ماه سال گذشته بود که شرایط سختی را در یک مقطع زمانی ایجاد کرد و با یک تدبیر ویژه و رساندن برق‌های اضطراری از پُست‌های فاروج و بابا امان مشکل ایجاد شده ظرف مدت ۲۴ ساعت برطرف شد. امروز شهرستان شیروان افتخار آن را دارد که تنها نیروگاه سیکل ترکیبی فعال و پایدار دولتی در شرق کشور را در خود دارد.

وی افزود:

اجرای پروژه خنک کاری هوای وردی با ویژگی های ارزشمند آن  توسط پیمانکاران توانمند داخلی بر از مصادیق بارز حرکت در راستای اقتصاد مقاومتی  ، تولید  و اشتغال بوده است . ایشان در ادامه اعلام کردند : به‌زودی بخش بخار  سیکل ترکیبی شیروان با اعتباری بالغ بر ۲ هزار میلیارد تومان به بهره‌برداری می‌رسد.

پروژه مهندسی، تامین و اجرا(epc) 6 واحد سامانه خنک‌کاری هوا ورودی توربین‌های گازی نیروگاه سیکل ترکیبی شرق کشور در شیروان طی قراردادهایی  که با شرکت مدیریت تولید نیروگاه‌های گازی خراسان منعقد شد، در سال‌های 95 و 96 و طی مدت دو سال توسط شرکت مهندسی و خدمات تابا با موفقیت اجرا شد.

 

- آخرین رویداد ها

جمع بندی سال 1402

بیشتر

آغاز ماه مبارک رمضان گرامی باد

بیشتر

جشن تولد متولدین زمستان

بیشتر

5 اسفند ماه، روز مهندس گرامی باد

بیشتر

حضور شرکت تابا در نخستین همایش و نمایشگاه بین المللی ایران پتروکم

بیشتر

میلاد حضرت علی (ع) و روز پدر گرامی باد

بیشتر

ولادت حضرت فاطمه (س) و روز زن بر تمامی بانوان ایران زمین مبارک

بیشتر

جشن یلدای سال 1402

بیشتر

بازدید دکتر سیجانی، مدیر کل محترم سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران به همراه معاونین و هیئت همراه از کارخانه شرکت تابا.

بیشتر

15 آذرماه، روز حسابداری و امور مالی گرامی باد.

بیشتر