افتتاح سامانه های خنک کاری نیروگاه مشهد

سامانه های خنک کاری هوای ورودی توربین‌های گازی نیروگاه مشهد امروز طی مراسمی با مقامات صنعت برق و استان خراسان رضوی افتتاح شد.

رضا شیران خراسانی رییس مجمع نمایندگان استان خراسان در مجلس شورای اسلامی در آیین افتتاح سامانه خنک کاری هوای ورودی توربین های گازی نیروگاه مشهد اظهار کرد:

یکی از آسیب های جدی کشور پایین بودن نرخ بهره وری است. ما در حوزه سرمایه گذاری رشد داشته ایم ولی رشد مناسبی در بهره وری نداشته ایم. اقتصاد مقاومتی به معنای توجه به درون و استفاده بهینه از داخل و افزایش نرخ بهره وری است و خوشحالیم که ا مروز پروژه ای در این نیروگاه با هدف افزایش کارایی و بهره وری مورد افتتاح قرار میگیرد.

پس از وی مصطفی یعقوبی، مدیرعامل شرکت تولید برق مشهد، با اشاره به پروژه های اجرای شرکت تولید برق مشهد از پاییز 95 تاکنون عنوان کرد:

بخش رقابتی در بازار برق امروز مطرح است و فضای رقابتی بین نیروگاه ها در سطح کشور وجود دارد. قطعا نیروگاهی که می خواهد در چرخه تولید انرژی بماند، نیازمند برخی پیش بینی هاست و باید تعمیرات دوره ای و پروژه های بهینه سازی داشته باشد. در صورتی که این برنامه ها محقق شود، خروجی آن به شکل کاهش نرخ خروج اضطراری و پایداری انرژی حاصل می شود.

یعقوبی در خصوص پروژه خنک سازی هوای ورودی به توربین های های گازی نیروگاه مشهد گفت:

در این پروژه EPC   ،مراحل  مهندسی تامین ,  نصب کولر های تبخیری و مخزن ذخیره آب در مدت زمان اجرایی 73 روز  از زمان انعقاد قرارداد با پیمانکار صورت گرفته است . نتیجه اجرای این پروژه افزایش تولید بوده که پیش بینی قرارداری 6.5 مگاوات را از اجرای آن داشتیم اما در عمل این افزایش تولید به 10 مگاوات رسید. کاهش دمای توربین و ذرات معلق نیز از دیگر نتایج اجرای این پروژه بوده است.

یعقوبی تاکید کرد:

اجرای این پروژه در واحدهای G11 و G12 موجب افزایش تولید به میزان متوسط  16  درصد در هر واحد گردیده است.

مهدی قدوسی رئیس هیات مدیره شرکت تولید برق مشهد با اشاره به همکاری نیروگاه مشهد با شرکت مهندسی و خدمات تابابرای انجام این پروژه  عنوان کرد:

این ظرفیت ها برای سیستم های بهره بردار جذاب خواهد بود. محاسبه قدرت عملی واحدها در گزارش وزارت نیرو نسبت ظرفیت عملی به ظرفیت اسمی نیروگاه ها 74 است که در گذشته این نسبت برای ما 65 بود ولی امروز در نتیجه این همکاری این ظرفیت به 90 درصد رسیده است.

رئیس هیات مدیره شرکت تولید برق مشهداضافه کرد:

پیشرفت های نیروگاه مشهد نتایج حاصله از یک کار تیمی است. به نوعی همه مجموعه در تک تک فرایندها درگیر بودند و می توان گفت این نوع فعالیت ها باعث هدفگذاری در جهت کاهش زمان اجرای پروژه بوده است.

 

علی نیکبخت مدیرعامل شرکت مهندسی و خدمات تابا  با اشاره به   اینکه این پروژه در راستای تحقق اهداق اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال بوده است تصریح کرد:

در اجرای این پروژه سعی  شده است از توان فنی مهندسی ، ظرفیت های بومی و همچنین تجربیات ارزشمند بین المللی  با تمرکز بر کار آفرینی و توسعه اقتصاد دانش بنیان حداکثر بهره وری صورت گیرد.پیچیدگی این پروژه در فاز طراحی ساخت و اجرا   به دلیل شرایط خاص و قدمت بالای نیروگاه ،همچنین به حسب تعهد تابا جهت تضمین بازگشت سرمایه مشتری  بسیار زیاد بود.

نیکبخت ادامه داد:

به طور کلی میانگین افزایش توان حاصله از پیاده سازی این سامانه در نیروگاه مشهد 4 مگاوات  بیشتر از تعهد  قراردادی بوده است. راندمان کولرهای تبخیری نیز بالای 93 درصد بوده است.  میزان اشتغال ایجاد شده مستقیم  در این پروژه 2735 نفر روز با سهم 98 درصد اشتغال محلی می باشد.

غلامرضا مهرداد مدیرکل دفتر پشتیبانی و نظارت بر تولید شرکت مادر تخصصی  برق حرارتی در سخنان خود در آیین افتتاحیه سامانه خنک کاری هوای ورودی توربین های نیروگاه مشهد اعلام نمودند:

سال گذشته نیاز مصرف ما در کشور 52 هزار 700 مگاوات بود که امسال این رقم به بیش از 55 هزار مگاوات رسید. باید روی مدیریت مصرف کار زیادی کرد ولی در هر صورت باید نیاز مصرف را نیز پاسخ گفت.

ایشان  اظهارنمودند:

نیروگاه مشهد نیروگاهی ویژه است چون علی رغم قدیمی بودن، عملکردی منحصر به فرد دارد. این توان مدیون کسانی است که فرهنگ کار مناسبی داشته اند. در یک واحد صنعتی هر تیمی رد پایی تا پایان عمر نیروگاه خواهد داشت. عملا سه پروژه بزرگ در این نیروگاه  در سال جاری وجود داشته که خیلی سریع به نتیجه رسید.

وی با شاره به پروژه مدیا و اعلام رضایت از تحقق پروژه تا قبل از پیک تابستان و همچنین  نتایج افزایش توان  حاصله در این نیروگاه اعلام کرد:

صنعت برق خدمت بزرگی است چون مستقیما با مردم در ارتباط است و به عنوان مثال افزایش تولید حاصله از پروژه مدیا نیروگاه مشهد  باعث پیشگیری از قطع برق حدود 15 هزار خانوار در پیک مصرف شبکه در تابستان شده است .

مهرداد با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص شناسایی فعالیت ها و زنجیره های اقتصادی  مزیت دار عنوان کرد:

طرح مدیا نیروگاه مشهد در چارچوب اقتصاد مقاومتی است. مشخصه مهم این طرح آنست که با هزینه و زمان بسیار کمتری از خرید، این ظرفیت سازی تولید برق صورت می گیرد.

مهرداد تصریح کرد:

تقریبا هزینه و زمانی که برای این نوع طرح ها مصرف می شود، حدود 10 درصد خرید ظرفیت است که مزیت اصلی این طرح هاست. در بالاترین درجه حرارت ها این سیستم بالاترین راندمان را داشته که این نیز یک مزیت محسوب می شود. هزینه های اجتماعی قطع برق خیلی بیشتر از قیمت برق تولیدی است و اینجاست که حساسیت این طرح ها خود را نشان می دهد.

در حاشیه این مراسم علی عزیزی مدیر پروژه خنک کاری هوای ورودی نیروگاه مشهد اعلام نمود اجرای تمامی فاز های طراحی مهندسی ،تامین ، ساخت و نصب در کمتر از 3 ماه مستلزم برنامه ریزی دقیق و همچنین رعایت اصول مدیریت پروژه بوده است.

- آخرین رویداد ها

پیام تبریک مدیرعامل محترم شرکت تابا، جناب آقای مهندس نیکبخت به مناسبت سال نو و آغاز بهار طبیعت

بیشتر

نوروز 1403 فرخنده و گرامی باد

بیشتر

جمع بندی سال 1402

بیشتر

آغاز ماه مبارک رمضان گرامی باد

بیشتر

جشن تولد متولدین زمستان

بیشتر

5 اسفند ماه، روز مهندس گرامی باد

بیشتر

حضور شرکت تابا در نخستین همایش و نمایشگاه بین المللی ایران پتروکم

بیشتر

میلاد حضرت علی (ع) و روز پدر گرامی باد

بیشتر

ولادت حضرت فاطمه (س) و روز زن بر تمامی بانوان ایران زمین مبارک

بیشتر