تجهیز نیروگاه شهید بسطامی شاهرود به سیستم خنک کننده توربین گازی

مدیر عامل شرکت تولید برق شاهرود در آیین افتتاح و بهره برداری از سیستم خنک کننده هوای ورودی به توربین های گازی نیروگاه برق شهد بسطامی شاهرود که با حضور مدیر دفتر پشتیبانی فنی و نظارت بر تولید نیروگاه های کشور و مسئولان استانی و شهرستانی صورت گرفت اظهار داشت:
این سیستم خنک کننده که توسط شرکت مهندسی و خدمات تابا و با توانمندی مهندسان داخلی و مشاوره خارجی در مدت زمان کمتر از شش ماه ساخته و حتی ۴۵ روز زودتر از موعد مقرر نیز تحویل داده شد.
نیروگاه برق شهد بسطامی شاهرود که با حضور مدیر دفتر پشتیبانی فنی و نظارت بر تولید نیروگاه های کشور و مسئولان استانی و شهرستانی صورت گرفت اظهار داشت:
این سیستم خنک کننده که توسط شرکت مهندسی و خدمات تابا و با توانمندی مهندسان داخلی و مشاوره خارجی در مدت زمان کمتر از شش ماه ساخته و حتی ۴۵ روز زودتر از موعد مقرر نیز تحویل داده شد.
مهندس مهتدی بیان داشت:
این سیستم خنک کننده مدرن توسط مهندسین داخلی ( شرکت تابا ) و در کارگاه های هشتگرد و اصفهان ساخته و در نیروگاه شاهرود نصب و راه اندازی شده است و با بهره برداری از آن می توان مقدار تولید برق را به طرز چشم گیری افزایش داد چرا که هدر رفت نیرو از طریق گرما در این سیستم به حداقل می رسد.

مدیرکل دفتر پشتیبانی نیروگاه های برق کشور نیز با بیان اینکه صنعت برق در کشورمان سالانه هشت درصد رشد دارد، گفت:

این میزان رشد در بسیاری از کشورهای در حال توسعه سرآمد و زبانزد است.

غلامرضا مهرداد ظهر یکشنبه در آئین افتتاح سیستم خنک کننده نیروگاه برق شهید بسطامی شاهرود با اشاره به پیشرفت های خوب صنعت برق در کشور، بیان داشت:

هزینه های صنعت برق چه در بخش تولید و چه در مقوله سرمایه گذاری بسیار گران است اما با این حال همکاران ما در صنعت برق، با توجه به سیاست های اقتصاد مقاومتی همچنان برای رفاه مردم تلاش کرده و با ظرفیت های داخلی به دنبال خدمت رسانی مطلوب به مردم هستند.وی از شرکت تابا به عنوان طراح و مجری سیستم خنک کننده نیروگاه شهید بسطامی قدر دانی نمود و افزود این سیستم که توسط شرکت تابا با مشاوره شرکت اپتیمایز آلمان راه اندازی شده علاوه بر افزایش توان و راندمان نیروگاه موجب صرفه اقتصادی نیز شده است.

مدیرعامل شرکت مهندسی و خدمات ایفا صنعت تابا در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت:

پروژه سامانه خنک کاری هوای ورودی توربین های گاز با روش تبخیری در نیروگاه شهید بسطامی شاهرود که در قالب یک نوع قرارداد EPC ( مهندسی ، تامین و اجرا ) توسط شرکت تابا و با کمک شریک اروپایی ( شرکت اپتیمایز آلمان ) انجام شده و در مدت 138 روز از زمان ابلاغ قرار داد به بهره برداری رسیده و خدا را شاکریم که امروز علاوه بر اینکه توانستیم پروژه را 45 روز زودتر از زمان موعود تحویل دهیم از نظر افزایش توان نیز 30 درصد بیشتر از تعهدفی مابین انجام گرفته است.

مهندس علی نیکبخت در خصوص کارکرد پروژه گفت:

از آنجا که در تابستان توربین های گاز تیپ V94.2 کشور به ازای هر درجه افزایش دمای محیط 7 دهم درصد کاهش توان تولیدی دارند این سیستم کمک میکند که با کاهش دمای ورودی توربین با روش مدیا افزایش راندمان و توان توربین را داشته باشیم که تاثیر این سیستم برای دو واحد توربین نصبت شده در نیروگاه شاهرود حدود 35 مگاوات در شرایط پیک تابستان بوده است.

مهندس علی عزیزی مدیر پروژه سامانه خنک کاری هوای ورودی نیروگاه شهید بسطامی شاهرود اعلام داشتند:

از لحاظ اقتصادی این پروژه علاوه بر اثر بخشی در صنعت برق ، توانست نزدیک به 7000 نفر روز اشتغال در کشور ایجاد کرده که از این میزان 52 در صد سهم اشتغال محلی در شاهرود و استان سمنان است . همچنین ویژگی دیگر آن مقرون به صرفه بودن آن است زیرا این پروژه بسیار زود بازده می باشد و هزینه صرف شده برای ساخت آن ، ظرف دو تابستان قابل بازگشت است .

وی افزود اهمیت این پروژه را علاوه بر افزایش تولید ، سرمایه گذاری اندک بیان نمود وافزود اگر این نوع پروژه ها در کشور انجام نشود مستلزم سرمایه گذاری برای احداث نیروگاه های جدید است که هزینه آن حدود ده برابر این سیستم می باشد.

عضو هیئت مدیره شرکت مهندسی و خدمات تابا با اشاره به سال اقتصاد مقاومتی اقدام وعمل گفت:

این شاید یکی از عملیاتی ترین پروژه ها در شرایط پسا تحریم بود که که با استفاده از انتقال تکنولوژی و بومی کردن این دانش در داخل کشور و استفاده حداکثری از توان ساخت موفق شدیم آن را به نتیجه مطلوب برسانیم ، ایشان در ادامه اعلام کردند که ساخت مخازن بتنی ، احداث تصفیه خانه آب به روش اسمز معکوس و همچنین کولرهای تبخیری سه بخش مهم این پروژه بود که با موفقیت انجام شد.

مهندس مجید زارعی افزود:

شرکت بر اساس دو راهبرد اصلی که ارائه سرویس های نوین نیروگاهی با شیوه و حرفی نو و نیز ایجاد مشارکت راهبردی با شرکای خارجی صاحب دانش و توسعه کار در داخل کشور ذکر نمود و سبد خدماتی این شرکت را طراحی و اجرا ی کولرهای تبخیری در حوزه نیروگاهی ، تامین مهندسی معکوس و ساخت قطعات نیرو گاهی مهندسی ، چرخه عمر محصولات و تجهیزات نیرو گاهی ، مهندسی ، تامین و اجرای پروژه های نو سازی و باز سازی و بهسازی نیرو گاه ها و همچنین پروژه های خنک کاری و و بهینه سازی بهره برداری از نیرو گاه ها ذکر نمود که به مدد تجربه مدیران پر سابقه تیم مدیریتی شرکت مهندسی و خدمات تابا در حال انجام است.

- آخرین رویداد ها

جمع بندی سال 1402

بیشتر

آغاز ماه مبارک رمضان گرامی باد

بیشتر

جشن تولد متولدین زمستان

بیشتر

5 اسفند ماه، روز مهندس گرامی باد

بیشتر

حضور شرکت تابا در نخستین همایش و نمایشگاه بین المللی ایران پتروکم

بیشتر

میلاد حضرت علی (ع) و روز پدر گرامی باد

بیشتر

ولادت حضرت فاطمه (س) و روز زن بر تمامی بانوان ایران زمین مبارک

بیشتر

جشن یلدای سال 1402

بیشتر

بازدید دکتر سیجانی، مدیر کل محترم سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران به همراه معاونین و هیئت همراه از کارخانه شرکت تابا.

بیشتر

15 آذرماه، روز حسابداری و امور مالی گرامی باد.

بیشتر