بهره برداری از واحدهای یک و دو بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان

بهره برداری از واحدهای یک و دو بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان به همراه سامانه خنک کاری هوای ورودی توربین های گازی نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان با حضور ریاست محترم جمهوری

همزمان با میلاد حضرت امام رضا (ع)، واحدهای یک و دو بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان به همراه سامانه خنک کاری هوای ورودی توربین های گازی نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان با حضور ریاست محترم جمهوری به بهره برداری رسید.

در مدار قرار گرفتن واحدهای یک و دو بخار نیروگاه شیروان و پروژه مدیای بخش گاز مجموعا ۴۱۰ مگاوات به ظرفیت عملی تولید برق این نیروگاه اضافه شده است.

به گزارش روابط عمومی شرکت برق حرارتی- محسن طرزطلب، مدیر عامل شرکت برق حرارتی در حاشیه مراسم بهره برداری واحدهای یک و دو بخار نیروگاه شیروان اظهار داشت: ظرفیت این واحدها در مجموع 320 مگاوات می باشد و 90 مگاوات نیز از طریق افزایش توان عملی واحدهای گازی با روش مدیا به ظرفیت این نیروگاه افزوده شد که در مجموع افزایش 410 مگاواتی به ظرفیت این نیروگاه را شاهد هستیم.

طرزطلب خاطر نشان کرد: این نیروگاه دارای 6 واحدگازی و 3 واحد بخار می باشد که با تکمیل واحد سوم بخار به ظرفیت 160 مگاوات تا پایان سال جاری ظرفیت کل این نیروگاه به 1434 مگاوات خواهد رسید.

مدیر عامل شرکت برق حرارتی هزینه ساخت هریک از واحدهای بخار را بالغ بر 130 میلیون یورو اعلام کرد و افزود: از محل تبدیل هر واحد گازی به سیکل ترکیبی ۲۵۰میلیون متر مکعب صرفه جویی سوخت حاصل می شود که جمعاً ۵۰۰ میلیون متر مکعب صرفه جویی در سوخت نیروگاه بوجود می آید. وی افزود: در بخش بهره برداری از این پروژه 180 نفر به صورت دائم اشتغال دارند و در طرح توسعه واحد واحدهای بخار به طور متوسط 480 نفر مشغول به کار می باشند.

 
بیش از 90 مگاوات به ظرفیت تولید برق نیروگاه شیروان در پیک تابستان اضافه شده است

شایان ذکر است با اجرای سامانه های خنک کاری هوای ورودی به واحدها گازی به روش مدیای مرطوب توسط شرکت دانش بنیان مهندسی و خدمات تابا، بیش از 90 مگاوات به ظرفیت تولید برق نیروگاه شیروان در پیک تابستان اضافه شده است، که این میزان در صورت احداث واحد نیروگاهی جدید مستلزم سرمایه گذاری 1200 میلیارد ریالی در نیروگاه می باشد.

اجرای این پروژه در چهار واحد گازی در فاز اول در طی 130 روز انجام شده که رکورد کم ‌نظیری بشمار می آید. دو واحد گازی در پروژه دوم در 125 روز قبل از شروع فصل تابستان به این سامانه مجهز شده اند. افزایش 14 درصد تولید توان در نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان مهم ترین دستاورد این طرح محسوب می شود. از سوی دیگر افزایش راندمان و کاهش تولید آلاینده های محیطی از جمله NOX از سایر مزایای اجرای طرح خنک کاری هوای ورودی به واحدهای گازی است. اشتغال به ترتیب 4600 و 2600 نفر-روز و اغلب از ساکنان منطقه در فاز اول و دوم پروژه و فعالسازی بیش از 19 کارگاه و تیم اجرایی از نکات بازر این پروژه است.

اجرای این سامانه‏ ها با اتکا به توان مهندسی و اجرایی داخلی منجر به صرفه جویی 3 میلیون یورویی ارز از کشور و از مصادیق بارز حرکت در راستای اقتصاد مقاومتی و رونق تولید بوده است.

 

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال نمایید:

        

- آخرین رویداد ها

جمع بندی سال 1402

بیشتر

آغاز ماه مبارک رمضان گرامی باد

بیشتر

جشن تولد متولدین زمستان

بیشتر

5 اسفند ماه، روز مهندس گرامی باد

بیشتر

حضور شرکت تابا در نخستین همایش و نمایشگاه بین المللی ایران پتروکم

بیشتر

میلاد حضرت علی (ع) و روز پدر گرامی باد

بیشتر

ولادت حضرت فاطمه (س) و روز زن بر تمامی بانوان ایران زمین مبارک

بیشتر

جشن یلدای سال 1402

بیشتر

بازدید دکتر سیجانی، مدیر کل محترم سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران به همراه معاونین و هیئت همراه از کارخانه شرکت تابا.

بیشتر

15 آذرماه، روز حسابداری و امور مالی گرامی باد.

بیشتر