تدوین دانش و ساخت داخل یاتاقان ژورنال ژنراتور، یاتاقان توربین و لاینر و پد یاتاقان تراست توربین بخار

شرکت دانش بنیان مهندسی و خدمات تابا پس از موفقیت‌های قابل توجه در ساخت قطعات توربین بخار از جمله رینگ‌ها و پره‍‌های توربین، در راستای تدوین دانش فنی برای  ورود در ساخت و مهندسی انواع یاتاقان‌ها، اقدام به ساخت یاتاقان‌های توربین بخار 105 مگاواتی نمود. ساخت این یاتاقان‌ها در شرکت تابا، شامل مراحل مهندسی معکوس و تعیین شرایط هندسی و متریالی یاتاقان‌ها، بررسی موثرترین و به روزترین روش‌ها برای بابیت ریزی با استفاده از کارآمدترین روش‌های شبیه سازی و عملی، بررسی عملکردی مکانیکی یاتاقان ساخته شده با استفاده از تحلیل المان محدود و در نهایت تلفیق دانش و تجربه در زمینه یاتاقان سازی است.

1- طراحی و مهندسی معکوس یاتاقان

در راستای مهندسی معکوس، با مشارکت تیم مهندسی تابا و پژوهشگاه فناوری‌های نو دانشگاه امیرکبیر، با ابعادبرداری از نمونه‌های کارکرده و انجام کار طراحی، مدل دقیق سه بعدی و نقشه‌های فنی دوبعدی از یاتاقان‌ها جهت مراحل ساخت شامل تراشکاری، فرزکاری CNC و سوراخ‌کاری تهیه گردید (شکل 1 تا شکل 3).

   

1-1 شبیه سازی

شبیه‌سازی در دو بخش ریخته‌گری و مکانیکی به صورت جداگانه انجام گرفت. ابتدا فرآیند ریخته گری گریز از مرکز افقی بابیت ریزی بر روی لاینر یاتاقان تراست و بوش یاتاقان ژنراتور توربین بخار نیروگاه بررسی شد و با استفاده از نرم افزار ProCAST شبیه سازی گردید. همچنین شبیه سازی ریخته‌گری جاذبه‌ای پد یاتاقان تراست نیز انجام شد. سپس فرآیند بابیت ریزی به طور عملی انجام گرفت و پارامترها به دقت بررسی شدند. نمونه‌ای از پد ریخته شده جدا شد و با استفاده از آزمون‌های متالوگرافی، میکروسکوپی الکترونی روبشی (SEM) و آزمون چسبندگی، مشخصه یابی گردید.

سپس با استفاده از روابط حاکم بر یاتاقان‌های تحت فشار عملکرد مکانیکی یاتاقان ژنراتور محاسبه شد و انطباق آنها با معیارهای ترامپلر بررسی شد. همچنین مدل قطعه با هندسه واقعی با استفاده از نرم افزارهای COMSOL و ABAQUS شبیه سازی شد و نتایج آن مورد بحث واقع شد.

2- شبیه سازی و ساخت لاینر

 

3- ماشینکاری و شبیه سازی بابیت ریزی پد تراست

4- ماشینکاری و شبیه سازی ریخته گری بابیت یاتاقان ژورنال ژنراتور

 

5- یاتاقان توربین

نتیجه گیری :

با تدوین دانش انجام گرفته در طراحی و ساخت یاتاقان های توربین، شرکت دانش بنیان مهندسی و خدمات تابا امکان ساخت داخل تمامی یاتاقان های توربین های حرارتی و صنعتی و همچنین یاتاقان های صنایع کوچک و بزرگ را با بهترین کیفیت عملکردی دارد.

- آخرین رویداد ها

جمع بندی سال 1402

بیشتر

آغاز ماه مبارک رمضان گرامی باد

بیشتر

جشن تولد متولدین زمستان

بیشتر

5 اسفند ماه، روز مهندس گرامی باد

بیشتر

حضور شرکت تابا در نخستین همایش و نمایشگاه بین المللی ایران پتروکم

بیشتر

میلاد حضرت علی (ع) و روز پدر گرامی باد

بیشتر

ولادت حضرت فاطمه (س) و روز زن بر تمامی بانوان ایران زمین مبارک

بیشتر

جشن یلدای سال 1402

بیشتر

بازدید دکتر سیجانی، مدیر کل محترم سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران به همراه معاونین و هیئت همراه از کارخانه شرکت تابا.

بیشتر

15 آذرماه، روز حسابداری و امور مالی گرامی باد.

بیشتر