مصاحبه مدیرعامل شرکت مهندسی و خدمات تابا

مصاحبه مدیرعامل شرکت مهندسی و خدمات تابا در نمایشگاه استمراری دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی ریاست جمهوری

محققان داخلی با رویکرد بهینه‌سازی و بازتوانی واحدهای نیروگاهی، اقدام به ساخت پوسته‌های توربین بخار، به همراه پره‌های ثابت، به روش مهندسی مجدد، شده‌اند.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ نیروگاه‌های بخار قدیمی که همچنان در  شبکه سراسری فعال هستند، به علت استهلاک و قدمت، گاه از بازدهی مناسبی برخوردار نیستند. این نیروگاه‌ها، نسبت به راندمانِ اصلی طراحی‌شده، انحراف قابل ملاحظه‌ای دارند. از سوی دیگر فرسودگی و وجود عیوب، در بعضی از قطعات اصلی نیروگاه، علل اصلی این کاهش بازدهی است، بر همین اساس، شرکت دانش بنیان مهندسی و خدمات تابا  برای افزایش بازدهی نیروگاه‌های قدیمی، اقدام به  بهینه‌سازی و بازتوانیِ واحدهاي نيروگاهي کرده است. علی نیکبخت مدیر عامل شرکت مهندسی و خدمات تابا با بیان اینکه با تلاش‌های پی‌درپی موفق به ساخت پوسته‌های توربین بخار، به همراه پره‌های ثابت، به روش مهندسی مجدد، شده‌ایم گفت: با کمک فناوری  “Rehabilitation”  با استفاده از دانش روز، تجهیزات نیروگاهی، تأمین قطعات یدکی و البته بهره‌گیری از فرایندهای طراحی و مهندسی مجدد ، بخش‌های اصلی نیروگاه، بهینه‌سازی می‌شود.

مهندس نیکبخت بابیان وضعیت نیروگاه شهید بهشتی لوشان گفت:

این نیروگاه با ظرفیت نامی 360 مگاوات دارای دو واحد نیروگاهی بخار، با ظرفیت مجموع 240 مگاوات است. باگذشت قریب به 5 دهه، از فعالیت مداومِ این نیروگاه، توربین‌ها در شرایط عملکردی مناسبی قرار نداشته، پره‌ها و پوسته‌های توربین نیز در طول زمان، دچار خوردگی و خستگی شده بودند.از این رو  با توجه به عدم حمایت شرکت خارجی سازنده  تجهیزات نیروگاهی در شرایط رقابتی، با حضور رقبای داخلی و  خارجی، شرکت مهندسی و خدمات  تابا به عنوان پیمانکارِ بازتوانی، انتخاب شد.

فرآیندهای مهندسی ساخت

فاز مهندسی پروژه شامل مراحل اندازه‌گیری ابعادِ قطعاتِ مستعمل، و برآوردِ ابعادِ اولیه آن‌ها، آنالیز و تعیین خواص متالورژیکی پره‌ها و رینگ‌های مستعمل، تهیه مدل‌های سه بعدی و  نقشه‌های ساخت، تدوین دستورالعمل کنترل کیفی  و تدوین دانش ریخته‌گری، شبیه‌سازی، ذوب ریزی و آنالیز ارتعاشات است که می‌توان به آن اشاره کرد.

وی با اشاره به چالش اساسی در این پروژه بیان کرد:

عدم وجود مشخصات فنی و دسترسی به نمونه‌ای از قطعات چالش اصلی درروند این چالش بود، که البته در طول زمان و با تعمیرات اساسی و تهیه مستندات مهندسی، این مشکل آسان شد. همچنین در ادامه‌ی کار و باهدف کاهش ارتعاشات، مهندسی مجدد و بهبود طراحی بر روی  پره‌های ثابت، صورت گرفت .

این فعال حوزه فناوری بیان کرد:

در مسیر این پروژه تحقیقاتی، تیم فنی و مهندسی شرکت تابا، با همکاری پژوهشگاه فن آوریهای نوین دانشگاه صنعتی امیرکبیر، اقدام به تکوین دانش فنی موردنیاز، در مراحل ساخت کرد.

فاز ساخت

نیکبخت با اشاره به اینکه فاز ساخت این پروژه، با ساخت مدل‌های فومی پوسته و همچنین قالب‌های آلومینیومی پره،  آغاز شد گفت:

 پس از ساخت مدل‌ها، عملیات ریخته‌گری تحت نظارت این شرکت  و در کارخانه‌های توانمند داخلی انجام شد.

وی همچنین افزود:

بزرگ بودن پوسته‌ها، حجم مواد مذاب، کنترل خواص مکانیکی، دانه‌بندی و شکل ساختار متالورژیکی،  اهمیت خاصی در این پروژه داشت.

مدیر عامل شرکت مهندسی و خدمات تابا با اشاره به مشخصات فنی این پروژه تحقیقاتی بیان کرد:

ماشین‌کاری پوسته‌ها نیز با وجود ابعاد بزرگشان، باید با دقت مناسبی انجام می‌شد که البته، متخصصین داخلی، این فرایند و همچنین فرایند ماشین‌کاری پره‌ها و شُروود ها را با استفاده از ماشین‌های دقیق، به‌خوبی انجام دادند.

فاز مونتاژ

نیکبخت با اشاره به فاز مونتاژ و چالش اصلی پس از تولید پوسته‌ها اظهار کرد:

در این بخش از کار تحقیقاتی پره‌ها و شُروود ها ، مونتاژ پره‌ها روی پوسته‌های مربوطه و همچنین  شُروود ها روی پره‌ها بود.که با دقت و خبرگی ، به‌خوبی انجام شد و در نهایت پوسته مجهز شده به پره و شُروود، با همکاری متخصصین نیروگاه بر روی پوسته  توربین بخار، نصب شد.

دستاوردها

این فعال حوزه فناوری بابیان اینکه اجرای کلیه فازهای مهندسیِ ساخت و مونتاژ این پروژه، در بازه زمانی کمتر از پنج ماه به سرانجام رسید گفت:

این مهم تنها به مدد برنامه‌ریزی و مدیریت دقیق پروژه و همچنین پیگیری دستگاه نظارت کارفرما، محقق شده است، همچنین به جرات می‌توان گفت، با اجرای این پروژه دانش بنیان ، توان تولیدِ واحد بخار نیروگاه شهید بهشتی لوشان، پس از انجام عملیات بازتوانی، به توان نامی خود رسیده است.

بر اساس این گزارش؛ شرکت دانش بنیان تابا، با همکاری بیش از 20 واحد تولیدی ـ صنعتی داخلی،  آزمایشگاه‌های مرتبط و دانشگاه ، توانست گامی مطمئن در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال، بردارد. امید است اجرای موفق این پروژه بتواند به عنوان نمونه‌ای کارآمد، فرهنگ بازتوانی را در سایر نیروگاه‌های کشور گسترش دهد. بر اساس این گزارش؛ نمایشگاه استمراری دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان، باهدف فرهنگ‌سازی، ترویج و حمایت از دستاوردهای دانش‌بنیانی، در محل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، به‌صورت استمراری برگزار می‌شود.

- آخرین رویداد ها

پیام تبریک مدیرعامل محترم شرکت تابا، جناب آقای مهندس نیکبخت به مناسبت سال نو و آغاز بهار طبیعت

بیشتر

نوروز 1403 فرخنده و گرامی باد

بیشتر

جمع بندی سال 1402

بیشتر

آغاز ماه مبارک رمضان گرامی باد

بیشتر

جشن تولد متولدین زمستان

بیشتر

5 اسفند ماه، روز مهندس گرامی باد

بیشتر

حضور شرکت تابا در نخستین همایش و نمایشگاه بین المللی ایران پتروکم

بیشتر

میلاد حضرت علی (ع) و روز پدر گرامی باد

بیشتر

ولادت حضرت فاطمه (س) و روز زن بر تمامی بانوان ایران زمین مبارک

بیشتر