مهندسی، تدوین دانش و ساخت پوسته، رینگ و پره های ردیف 1-6 LP و 16-32 IP توربین بخار Siemens نیروگاه لوشان

نام پروژه  نوع توربین  محل پروژه کارفرما
مهندسی، تدوین دانش و ساخت پوسته، رینگ و پره های ردیف 1-6 LP و 16-32 IP توربین بخار Siemens نیروگاه لوشان Siemens نیروگاه شهید بهشتی لوشان تولید نیروی برق لوشان

پوسته یا کیسینگ یابلیدرینگ انواع توربین ها از تجهیزات استراتژیک در حوزه‌ی نیروگاه‌ها جهت تولید برق می‌باشند. پوسته و پره‌های ثابت و متحرک توربین بخار ۱۲۰ مگاواتی نیروگاه شهید بهشتی لوشان با دور نامی 3000 دور بر دقیقه، دمای ورودی 530 درجه سلسیوس و فشار ورودی 120 بار به صورت کامل توسط شرکت مهندسی و خدمات ایفا صنعت تابا، مهندسی و تولید شده است.

مدل سه بعدی نمونه‌ای از پره‌های ثابت توربین بخار مدل سه بعدی نمونه‌ای از پره‌های ثابت توربین بخار

 

در فرآیند پیچیده و دشوار ساخت و نهایی شدن این ابرپروژه مراحل گوناگونی طی شد. ابتدا پس از رایزنی‌های مختلف به بررسی قطعات مستعمل و شرایط مونتاژی و سایت پرداخته شد. پس از آن مدارک موجود موشکافانه مورد بحث قرار گرفت. با شروع فعالیت‌های اصلی شرکت، اندازه‌گیری‌ها و اسکن‌های سه‌بعدی دقیق نیاز اجتناب‌ناپذیر این مرحله می‌باشد. شرکت مهندسی و خدمات ایفا صنعت تابا با داشتن تیم مهندسی خبره و با بکارگیری نرم‌افزارهای لازم و دانش فنی خود، با توجه به مستهلک‌بودن قطعات  و عدم دسترسی به برخی نواحی مونتاژی اقدام به بازطراحی کزده و مدارک جدید مورد نیاز برای ساخت را تولید نمود. آنالیز مواد برای قطعات مختلف و همچنین برای تست مواد خام از جمله موارد ضروری دیگری است که شرکت به انجام می‌رساند. در تمامی مراحل استانداردهای تخصصی و متعلق به سازندگان اصلی توربین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بخشی از پروژه مذکور شامل انجام تمامی موارد بالا و در نهایت ساخت و کنترل کیفیت دو نیم پوسته بخش فشار پایین توربین بخار نیروگاه لوشان بوده است. روش‌های مختلفی ازجمله ریخته‌گری، جوش‌کاری، سنگ زنی، ماشین‌کاری، خم‌کاری و فرزکاری برای ساخت بکاربرده شده است.

مدل سه بعدی نمونه‌ای از پره‌های متحرک توربین بخار مدل سه بعدی نمونه‌ای از پره‌های متحرک توربین بخار

همچنین ردیف (stage) یک تا شش پره‌های ثابت در قسمت فشار پایین توربین بخار مذکور به صورت متقارن با مدل و ابعاد متفاوت در هر ردیف، با استفاده از طراحی مجدد در کنار مهندسی معکوس با تعداد بیش از 1500 پره ساخته شده و با چالش‌های گوناگون و شرایط تلرانسی استاندارد روی پوسته مونتاژ شده است. پره‌های ثابت با استفاده از شرودها در یک باکت (Bucket) تثبیت شده‌اند. ناگفته نماند که قطعات مختلف و مهم دیگری از جمله شرودهای مذکور در مونتاژ و نهایی شدن پروژه دخیل بوده‌اند که تعداد قطعات مجموعه را بسیار بالاتر می‌برد.

بعلاوه، تمامی پره‌های متناظر ردیف‌های متحرک نیز که روی روتور توربین نصب می‌شوند، توسط شرکت تابا ساخته و نهایی شده‌اند که مشتمل بر بیش از 1600 قطعه بوده است. لازم به ذکر است که در این بین بررسی دقیق تیم مهندسی منجر به اقداماتی شد که باعث ایجاد شرایط مونتاژی بهتر و دقیق‌تر و جلوگیری از بروز خطا شده است.

مدل سه بعدی نمونه‌ای از پره‌های متحرک توربین بخارمدل سه بعدی نمونه‌ای از شرودها برای یک ردیف و یک نیم پوسته مدل سه بعدی نمونه‌ای از شرودها برای یک ردیف و یک نیم پوسته

- آخرین پروژه ها

اجرای دو واحد سامانه خنک کاری نیروگاه مهتاب کویر زرند کرمان

بیشتر

مهندسی و تامین کمپرسور و ملحقات مربوطه هیدروژن Recycle واحد نفتا

بیشتر

مهندسی، تدوین دانش و ساخت بلیدرینگ توربین آسک نیروگاه ری

بیشتر

طراحی، مهندسی و اجرای مخزن آب پاک نیروگاه سیکل ترکیبی خرمشهر

بیشتر

اجرای چهار واحد سامانه خنک کاری نیروگاه ایسین

بیشتر

اجرای شش واحد سامانه خنک کاری نیروگاه خرمشهر

بیشتر

مهندسی، تدوین دانش و ساخت پوسته، رینگ و پره های ردیف 1-6 LP و 16-32 IP توربین بخار Siemens نیروگاه لوشان

بیشتر

مهندسی و تامین 8 ردیف پره های ثابت و متحرک توربین گازی ALSTOM طرح MXL‌

بیشتر

بهره برداری و نگهداری (O&M) نیروگاه سیکل ترکیبی هریس

بیشتر

پره متحرک ردیف چهارم توربین بخار BBC نیروگاه نکا

بیشتر